De allereerste verplaatsbare vrachtwagensluis is in gebruik genomen in Oostrozebeke

De allereerste verplaatsbare vrachtwagensluis is in gebruik genomen in Oostrozebeke

Budgetvriendelijke oplossing die gemeenten ook de nodige flexibiliteit biedt

Op bepaalde gewest- en gemeentewegen is het doorgaand verkeer van vrachtwagens sinds de invoering van de kilometerheffing flink toegenomen. Dit sluipverkeer leidt vaak tot gevaarlijke verkeerssituaties, overlast voor de burgers en een vermindering van de leefkwaliteit in woonkernen. Het jaagt gemeentebesturen ook op extra kosten omdat het wegdek niet altijd bestand is tegen intensief zwaar vrachtwagenverkeer. Hoe kan men het doorgaand verkeer weren en er tegelijk voor zorgen dat vrachtwagens nog steeds kunnen laden en lossen aan lokale handelszaken? De vrachtwagensluis van G4S is een doeltreffende oplossing om zwaar sluipverkeer tegen te gaan. In het West-Vlaamse Oostrozebeke werd zopas de eerste verplaatsbare digitale vrachtwagensluis in gebruik genomen. 

Vrachtwagenchauffeurs die van Ingelmunster naar Wielsbeke of vice versa rijden en het bord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ negeren, zullen voortaan een boete oplopen. Op vraag van politiezone MIDOW (Meulebeke – Ingelmunster – Dentergem – Oostrozebeke – Wielsbeke) heeft G4S ter hoogte van het kruispunt van de Hoogstraat met de Meulebekesteenweg de eerste camera van een verplaatsbare vrachtwagensluis geïnstalleerd. Die registreert elke vrachtwagen tot aan de tweede camera die opgesteld staat aan het kruispunt van de Wielsbekestraat met de Rozenbergstraat. Het digitale sluissysteem stuurt de meting door naar een centrale server. Die berekent vervolgens de doorrijtijd en vergelijkt die met de door de politie vastgelegde norm.

“Als het tijdsinterval te klein is, wordt de vrachtwagen beschouwd als doorgaand verkeer en bezorgt G4S de gegevens, inclusief ANPR- en breedbeeldfoto in kleur, aan de lokale politie. Via een DIV-bevraging door de politie kan worden bevestigd dat het om een voertuig van meer dan 3,5 ton gaat”, zegt Karl De Clerck, burgemeester van Oostrozebeke. “Wie dus voortaan het verbod voor doorgaand zwaar vrachtverkeer negeert, zal beboet worden.”

“De politiezone MIDOW huurt de verplaatsbare vrachtwagensluis van G4S voor zes maanden.  Oostrozebeke heeft de primeur, maar het is de bedoeling om het systeem ook op andere plaatsen in onze politiezone in te zetten, o.a. in Ingelmunster, Meulebeke, Wakken en Wielsbeke. Op die manier beogen wij op verschillende wegen een ontradend effect op het zwaar vrachtverkeer dat zich niet houdt aan de ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’-regelgeving", aldus MIDOW-korpschef Hans Malysse.

Flexibele en budgetvriendelijke oplossing
“Vaste vrachtwagensluizen bestaan in ons land al sinds 2009. In tal van woonkernen hebben ze hun nut al bewezen. Vaste constructies hebben echter een groot nadeel: de aanleg van één vaste digitale installatie kost al gauw 60.000 EUR of meer, en het systeem kan niet zomaar naar een andere locatie verplaatst worden wanneer de noden of de verkeersstromen zouden veranderen”, aldus Bart Verbeeck, Sales Director van G4S Belgium. “Daarom is het huren van een verplaatsbare vrachtwagensluis van G4S voor heel wat lokale besturen en politiediensten een doeltreffende, flexibele én betaalbare oplossing. Bovendien staat G4S naast de betrouwbare technologie ook in voor de installatie en verplaatsing van de vrachtwagensluis, alsook voor de rapportering van de vaststellingen aan de politie.”

 

Over G4S Belgium
G4S is de wereldleider in geïntegreerde beveiliging, gespecialiseerd in securitydiensten en aanverwante services op zes continenten. De groep is actief in ongeveer 90 landen en is de grootste werkgever genoteerd op de London Stock Exchange, met meer dan 570.000 medewerkers, en met een secundaire notering in Kopenhagen. G4S is marktleider in België en stelt er meer dan 6000 mensen tewerk.
www.G4S.be

Perscontacten:

  • Karl De Clerck, burgemeester Oostrozebeke, tel. 056 66 48 66
  • Hans Malysse, korpschef MIDOW, korpschef@midow.be
  • Bart Verbeeck, Sales Director G4S Belgium, tel. 02 712 59 53

VRACHTWAGENSLUIS ter controle van sluipverkeer van vrachtwagens door de bebouwde kom in de Politiezone MIDOW

Wettelijk kader

De huidige verkeerswetgeving biedt een voldoende arsenaal aan reglementering om dit ongewenst verkeer te vermijden. De handhaving gebeurt echter slechts sporadisch en kan niet steeds prioriteit of middelen krijgen bij de politiediensten.

Vermits het gaat om een inbreuk met gemengd karakter komen deze inbreuken op de verkeerswetgeving echter (nog) niet in aanmerking voor toepassing van de GAS-wetgeving.  Gezien de technische opstelling niet toelaat om een weging te maken van de vrachtwagen maar wel een exacte hoogte ervan kan bepaald worden, dient noodgedwongen teruggegrepen naar een verbaliseren op het verkeersbord C29 (maximale hoogte van 3 meter).

 

De oplossing

De G4S-vrachtwagensluis detecteert een vrachtwagen en bepaalt of het om bestemmings- of doorgaand verkeer gaat.  Het principe berust op een berekening van de tijdsduur tussen twee metingen, bijvoorbeeld aan de ingang en de uitgang van een bebouwde kom. Wanneer de vastgestelde tijdsduur kleiner is dan een vooraf bepaalde tijd, kan besloten worden dat het om doorgaand verkeer gaat. Bij een langere tijdsduur kan men ervan uitgaan dat de vrachtwagenchauffeur vracht geladen of gelost heeft in de bebouwde kom.

 

Technische opstelling

Voor de detectie wordt gebruik gemaakt van ANPR-technologie in combinatie met hoogte- of breedtesensoren. De oplossing bestaat uit twee semi-mobiele toestellen van het type G4S@VIEW uitgerust met

  • 1 ANPR-camera MACQ iCAR-CAM-G3 DUAL
  • een hoogte- of breedtesensor SICK
  • een opnametoestel 
  • 3G/4G communicatie module (tot 5GB data)
  • Back-up batterij (>20 uur) en een verlengkabel van 100 m
  • Software voor de behandeling van de nummerplaat- en volumegegevens
  • container met verwarming

 

Betrouwbaarheid

Wanneer de batterijen nog maximaal een uur kunnen stroom leveren, stuurt het systeem een meldsignaal naar de G4S-meldkamer. Wanneer men de buitendeur en/of de schakelkast tracht open te breken wordt een stil alarm geactiveerd. Het verwijderen van de camera genereert eveneens een alarm in de G4S-meldkamer.

 

Gebruikscomfort

G4S Belgium maakt lijst van vaststellingen van voertuigen die voldoen aan de vooraf ingestelde parameters: nummerplaat, omvang (breedte of hoogte) van het voertuig en tijdstip van IN en van OUT, een ANPR-foto alsook een breedbeeld-kleurenfoto.

Dit rapport wordt meegedeeld aan de Politiezone MIDOW. De data wordt aangeleverd in een digitaal rapport dat met de beschikbare software vlot kan verwerkt worden. Een personeelslid van de verkeersdienst stelt vervolgens de identiteit en de tonnage (+ 3,5 ton) vast en gaat na of de betrokken vrachtwagens in aanmerking komen om geverbaliseerd te worden.

 

Verplaatsbaarheid

Het systeem wordt regelmatig op andere locaties ingezet:

  1. Oostrozebeke, traject Wielsbekestraat – Hoogstraat (april – begin mei 2018)
  2. Ingelmunster, traject Weststraat (begin mei – medio juni 2018)
  3. Meulebeke, traject Gentstraat (medio juni – eind juli 2018)
  4. Wakken, traject Oeselgemstraat – Wakkensteenweg (augustus 2018)
  5. Wielsbeke, traject Bavikhoofsestraat – St. Brixiusplein (september 2018)

 

Bericht aan de redactie: fotomateriaal is beschikbaar via http://g4s.force3.be/media

Over G4S Belgium

G4S is de wereldleider in ge├»ntegreerde beveiliging, gespecialiseerd in securitydiensten en aanverwante services op zes continenten. De groep is actief in ongeveer 90 landen en is de grootste werkgever genoteerd op de London Stock Exchange, met meer dan 570.000 medewerkers, en met een secundaire notering in Kopenhagen. G4S is marktleider in Belgi├ź en stelt er meer dan 6000 mensen tewerk.

Bericht aan de redactie: fotomateriaal is beschikbaar via http://g4s.force3.be/media. Voor videobeelden, gelieve te bellen naar 0498 522 322.

G4S Belgium
Koning Boudewijnlaan 30
B-1800 Vilvoorde